مقدمه
ثبت نام پاسپورت افغانستان و دریافت این مدرک برای آن دسته از شهروندان این کشور که قصد سفر یا مهاجرت به سایر کشورها را دارند، الزامی است. به طور کلی، شهروندان هر کشوری در سراسر دنیا برای ورود به سایر کشورها، ابتدا باید نسبت به ثبت درخواست اقدام کرده و در صورتی که دولت کشور مقصد درخواست آن ها را بپذیرد، می توانند به آن وارد شوند. این ثبت درخواست هم از طریق دریافت پاسپورت انجام می گیرد. به همین خاطر، تا زمانی که شخصی پاسپورت نداشته باشد، نمی تواند به صورت قانونی جهت ورود به کشورهای دیگر درخواست دهد؛ از این رو لازم است شهروندان افغانستانی هم مانند سایر مردم به منظور خروج از کشور، ابتدا نسبت به ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان اقدام کرده یا با مراجعه حضوری به مراکز مربوطه، پاسپورت شان را دریافت کنند؛ این گونه می توانند بدون هیچ مشکلی و با روش قانونی به کشورهای مد نظر خود سفر کرده و از خدمات مورد نیاز در این کشورها بهره مند شوند.
در گذشته دریافت پاسپورت افغانستان تنها با روش حضوری انجام می گرفت و متقاضیان باید به مراکز صدور پاسپورت مراجعه می کردند؛ اما اکنون این فرایند به سوی آنلاین شدن حرکت کرده و کاربران می توانند برای ثبت نام پاسپورت افغانستان به صورت اینترنتی و کاملا غیر حضوری اقدام نمایند. سامانه در نظر گرفته شده برای نام نویسی پاسپورت به صورت ۲۴ ساعته فعال است و متقاضیان می توانند در هر ساعتی از شبانه روز، ثبت نام شان را از این طریق انجام دهند. البته در حال حاضر ظرفیت نوبت دهی و دریافت فرم برای هر روز دارای محدودیت بوده و چیزی حدود ۲۰۰۰ نفر است. یعنی اگر شما در این سایت نام نویسی کنید، ممکن است برای چند روز بعد برای تکمیل فرم ثبت نام به شما نوبت داده شود. به هر حال از آن جایی که ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان تا حد زیادی به صرفه جویی در هزینه و زمان شهروندان افغانستانی منجر می شود، در این مقاله توضیحات لازم را درباره آن ارائه می دهیم.
ثبت نام پاسپورت افغانستان در ایران
کشور ایران هر ساله مقصد تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی است. همان طور که گفتیم، پاسپورت یکی از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای شهروندانی است که قصد خروج از کشور خود و وارد شدن به کشورهای دیگر از جمله ایران را دارند. این موضوع برای شهروندان افغانستانی هم کاملا صادق بوده و باید به آن توجه داشته باشند؛ چرا که بدون ثبت نام پاسپورت افغانستان و دریافت این مدرک، امکان بهره مندی از خدمات مختلف در کشور میزبان را نخواهند داشت. در همین راستا، اگر قصد ورود به کشور ایران را دارید، در اولین گام باید نسبت به دریافت پاسپورت خود اقدام کنید؛ اما گاهی اوقات ممکن است برخی اتباع افغانستانی مقیم ایران به هر نحوه پاسپورت نداشته و قصد نام نویسی پاسپورت کشور خود را در ایران داشته باشند. برای این افراد دو راه مختلف وجود دارد که شامل ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان و ثبت نام حضوری می شوند. در ادامه هر یک از این روش ها را برای تان توضیح می دهیم.
ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان
با توجه به راه اندازی سامانه ثبت نام پاسپورت توسط دولت افغانستان، شهروندان این کشور که متقاضی دریافت پاسپورت هستند، می توانند از سرتاسر جهان برای دریافت این مدرک نام نویسی کنند. بعد از ثبت نام در این سامانه، به آن ها نوبت داده می شود؛ پس این افراد باید در تاریخ مشخص شده جهت ثبت نام پاسپورت افغانستان به صورت نهایی، به مراکز اعلامی مراجعه نموده و از این طریق اقدامات لازم را انجام دهند. از این رو اگر در ایران یا هر کشور دیگری در سامانه آنلاین ثبت نام کنید، پس از تکمیل فرم مربوطه باید به ریاست عمومی پاسپورت در کشور افغانستان مراجعه کرده و فرم ثبت نام تان را تحویل دهید. در بخش های بعدی، روش ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان را به صورت کامل برای تان توضح خواهیم داد تا جهت استفاده از این روش برای نام نویسی پاسپورت و دریافت فرم ثبت نام با مشکلی رو به رو نباشید.
ثبت نام حضوری پاسپورت افغانستان
مهاجران افغانستانی مقیم ایران هم چنین می توانند از روش های حضوری جهت دریافت پاسپورت خود استفاده کنند. برای این کار باید به سفارت افغانستان در تهران یا کنسولگری های مشهد و زاهدان مراجعه نمایند. پس از مراجعه حضوری به سفارت یا کنسولگری ها در شهرهای مذکور، امکان ثبت نام پاسپورت افغانستان وجود خواهد داشت. متقاضیانی که از این طریق جهت دریافت پاسپورت اقدام می کنند، باید فرم های مربوطه را به صورت کامل تکمیل نموده و مدارک لازم را هم ارائه دهند. سپس هماهنگی های لازم از طریق سفارت یا کنسولگری با ریاست عمومی پاسپورت افغانستان انجام گرفته و در صورتی که مشکلی جهت ارائه پاسپورت به متقاضی وجود نداشته باشد، فرایند دریافت پاسپورت آغاز خواهد شد. مدتی بعد هم این مدرک صادر شده و شخص می تواند نسبت به دریافت آن اقدام کند. به این ترتیب، دریافت پاسپورت با روش حضوری انجام می گیرد. در ادامه، نحوه ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان را هم توضیح می دهیم تا در صورت تمایل بتوانید از این روش استفاده کنید.
نحوه ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان
در بخش قبل، نحوه نام نویسی جهت دریافت پاسپورت افغانستان در ایران را هم با روش حضوری و هم با روش آنلاین توضیح دادیم. استفاده از روش اینترنتی ثبت نام تا حد زیادی به صرفه جویی در زمان و هزینه متقاضیان دریافت پاسپورت افغانستانی کمک می کند؛ چرا که بدون نیاز به مراجعه حضوری می توانید ثبت نام پاسپورت افغانستان را در مرحله اولیه انجام داده، فرم مربوطه را دریافت و در روز اعلام شده به ریاست عمومی پاسپورت ارائه دهید تا فرایند چاپ این مدرک مهم برای شما آغاز گردد. از آن جایی که استفاده از این سامانه به خصوص برای شهروندانی که مقیم کشور افغانستان هستند بسیار کاربردی و ساده است، در این بخش نحوه نام نویسی جهت دریافت گذرنامه از طریق آن را توضیح خواهیم داد؛ این گونه، در صورت تمایل به راحتی می توانید فرایند ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان را انجام داده و فرم نام نویسی را در تاریخ اعلام شده دریافت نمایید.
برای نام نویسی در این سامانه هم لازم است مراحلی را به صورت گام به گام طی کنید که در این بخش به آن ها پرداخته ایم. این مراحل مورد نیاز جهت ثبت نام اینترنتی پاسپورت به شرح ذیل می باشند:
- ۱ابتدا باید نشانی اینترنتی این سامانه یعنی http://passport.moi.gov.af را در مرورگر خود قرار داده و جست و جو نمایید. برای استفاده از این سامانه جهت ثبت نام پاسپورت افغانستان می توانید هم با گوشی موبایل و هم سیستم های کامپیوتری وارد شده و از این نظر محدودیتی نخواهید داشت.
- ۲بعد از این که آدرس فوق را سرچ کردید، کمی منتظر بمانید تا گوگل نتیجه جست و جوی تان را نمایش دهد. اولین سامانه بالا آمده با همین نشانی و عنوان «فورم آنلاین پاسپورت» مربوطه به ثبت نام آنلاین گذرنامه است؛ پس بر روی آن کلیک کرده و وارد شوید.
- ۳در ادامه به صفحه اصلی سایت ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان وارد شده و تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد. دو گزینه «دری» و «پشتو» در بخش میانی صفحه وجود دارند که زبان سامانه جهت انجام فرایند ثبت نام را مشخص می کنند. با توجه به زبان خود، گزینه مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی آن کلیک کنید.
- ۴در مرحله بعد، به فرم راهنمای دریافت پاسپورت می رسید. در این بخش تمام نکات لازم جهت استفاده از این سامانه برای ثبت نام پاسپورت افغانستان توضیح داده شده اند. مدارک مورد نیاز، مدت اعتبار پاسپورت، مبالغ قابل پرداخت، چگونگی پرداخت، صدور پاسپورت رایگان، موانع صدور پاسپورت و چگونگی تکمیل فورم آنلاین از جمله مهم ترین نکات ارائه شده در این بخش می باشند؛ پس همه این موارد را با دقت مطالعه کرده و سپس در صورتی که جهت پذیرش آن ها مشکلی ندارید، از گوشه پایین و سمت راست صفحه، گزینه «درخواست» را بزنید.
- ۵اولین مرحله ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان در این سامانه مربوط به معلومات شخصی است. در این قسمت باید اطلاعاتی از جمله عنوان، تخلص، نام، نام پدر، نام پدر کلان و تاریخ تولد، شغل، محل تولد، سکونت فعلی، وضعیت مدنی، نوع سند هویت، جنس، رنگ موی، رنگ چشم و قد می شوند. هر یک از این اطلاعات را هم به فارسی و هم به انگلیسی وارد کرده و پس از تایید کد امنیتی در پایین صفحه، گزینه «ثبت» را بزنید.
- ۶مرحله بعدی ثبت نام پاسپورت افغانستان در این سایت مربوط به بارگذاری عکس و امضاء می باشد. هر یک از این اطلاعات را به صورت جداگانه در جایگاه مشخص شده برای آن آپلود کرده و بر روی گزینه «ثبت» کلیک نمایید.
- ۷سپس نوبت به تعیین آدرس جهت دریافت پاسپورت می رسد. در این قسمت هم باید اطلاعاتی هم چون ولایت، پوسته خانه، تمبر کوچه، تمبر خانه، شماره تماس و آدرس مکمل خانه را وارد نموده و گزینه «ثبت» را بزنید.
- ۸بعد از این که اطلاعات مربوط به آدرس را هم تکمیل نمودید، در صورت دارا بودن شرکت، باید اطلاعات آن را ثبت کنید. هم چنین اطلاعات مربوط به تحصیلات خود را هم در مرحله بعد وارد کنید. سپس به مشخصات وظیفه یا شغل می رسید. نوع وظیفه، موقعیت کار، موقف، مقام به انگلیسی، نام اداره، نام اداره به انگلیسی، تاریخ شروع کار و تاریخ ختم کار می شوند. اطلاعات مربوط به وظیفه را هم جهت ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان وارد کرده و بر روی گزینه «ثبت» کلیک کنید.
- ۹در صورتی که پاسپورت قبلی داشته باشید، باید نوع پاسپورت، تمبر پاسپورت، تاریخ صدور پاسپورت و تاریخ ختم پاسپورت را در این بخش قرار دهید. بعد از تکمیل این اطلاعات، گزینه «ثبت» را بزنید.
- ۱۰اگر دارای سابقه جرم هستید، در این مرحله از ثبت نام پاسپورت افغانستان باید نوع جرم، تاریخ جرم، محل جرم، این که آیا گرفتار شدید، حالت فعلی، تمبر مکتوب، آدرس جرم و جزئیات جرم را وارد نمایید. در نهایت بر روی گزینه «ثبت» کلیک کرده تا اطلاعات مربوط به سابقه جرم تان هم ذخیره شوند.
- ۱۱آخرین مرحله مربوط به اطلاعات پاسپورت از جمله نوع پاسپورت، نوع جریمه، مدت پاسپورت، نوع درخواست، کتگوری درخواست و قیمت قابل پرداخت می باشد. این اطلاعات را بررسی کرده و در صورت صحیح بودن گزینه «ثبت» را بزنید.
- ۱۲اکنون اطلاعاتی که در طول فرایند ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان وارد کرده اید، یک بار دیگر به صورت خلاصه برای تان نمایش داده می شوند. این موارد را با دقت مطالعه کرده و در صورتی که تمامی اطلاعات به شکل صحیح وارد شده باشند، ابتدا بر روی گزینه «چاپ فرم» کلیک نمایید تا پرینت این فرم در اختیارتان قرار گیرد. سپس گزینه «ثبت» و «تایید و ارسال»را بزنید تا درخواست شما برای اداره پاسپورت افغانستان ارسال شود.
با طی کردن این مراحل ساده، ثبت نام پاسپورت افغانستان به صورت کاملا غیر حضوری انجام می گیرد. هم چنین، تاریخ مشخصی جهت دریافت فرم و ارائه آن به ریاست عمومی پاسپورت به شما اعلام خواهد شد. به این ترتیب، می توانید در این تاریخ مشخص شده نسبت به دریافت فرم و ارائه آن جهت صدور پاسپورت اقدام کنید.
ثبت نام پاسپورت افغانستان در کابل
حال که نحوه ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان را فرا گرفته اید، به سادگی می توانید اقدامات لازم جهت این امر را انجام داده و از هر کجای دنیا برای دریافت پاسپورت افغانستانی درخواست دهید. در صورتی که هم اکنون مقیم کابل باشید هم این شرایط برای شما صادق است. یعنی باید به سامانه در نظر گرفته شده جهت ثبت نام آنلاین پاسپورت مراجعه نموده و با تکمیل فرم های موجود، جهت دریافت این مدرک مهم نام نویسی کنید. از آن جایی که استفاده از این سامانه امکان دریافت بسیاری از اطلاعات داوطلبان را به صورت آنلاین فراهم کرده است، سرعت ارائه پاسپورت در مراکز مربوطه هم تا حد زیادی افزایش می یابد. البته در حال حاضر هنوز ثبت نام پاسپورت افغانستان دارای محدودیت بوده و حدود ۲۰۰۰ نفر در روز می باشد؛ اما به احتمال زیاد با بهبود ساختار ارائه این مدرک و ادامه کار سامانه آنلاین، این ظرفیت در آینده افزایش یابد.
به هر حال، اگر شما در کابل یا سایر شهرهای اقغانستان ساکن بوده و درخواست ثبت نام جهت دریافت پاسپورت را دارید، اولین گام استفاده از سامانه ایجاد شده در این زمینه و نام نویسی در آن است. با توجه به این که سایت ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان تا حد زیادی هم در نظم ادارات صادرکننده پاسپورت تاثیر دارد، تاکید فراوانی بر استفاده از آن قرار گرفته و کسانی که به صورت حضوری جهت دریافت پاسپورت مراجعه می کنند، عموما با رد درخواست مواجه می شوند؛ چرا که این سامانه تاریخ دقیق مراجعه افرادی که ثبت نام کرده و فرم شان را هم دریافت نموده اند، مشخص می کند. به این ترتیب، مراجعه خارج از نوبت افراد می تواند در روند ارائه پاسپورت برای کسانی که در سامانه نام نویسی کرده اند، اختلال ایجاد نماید؛ بنابراین ساده ترین راه جهت ثبت نام پاسپورت افغانستان چه در کابل و چه در سایر شهرهای این کشور، نام نویسی در سامانه است.
فرم ثبت نام پاسپورت افغانستان
یکی از سوالات مهمی که شهروندان افغانستانی درباره روش ثبت نام پاسپورت با آن مواجه هستند، شیوه دریافت دریافت فورم و روش تکمیل آن می باشد. همان طور که در بخش های قبل هم توضیح دادیم، متقاضیان دریافت پاسپورت این کشور ابتدا باید در سامانه تعیین شده به همین منظور ثبت نام کنند. در این سامانه هم فرم های گوناگونی وجود دارد که جهت ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان ، باید تمامی آن ها با دقت تکمیل شوند. پس یک بخش از فورم ثبت نام پاسپورت این کشور، فرم هایی است که از طریق این سامانه در اختیارتان قرار می گیرد. روش تکمیل این فرم ها را به صورت کامل در اختیارتان قرار داده ایم. به طور کلی، فرم های سایت مذکور اطلاعاتی از جمله مشخصات فردی، عکس و امضاء، مشخصات تحصیلی و شغل، آدرس و راه های ارتباطی را دریافت می کنند. پس در صورت تمایل به ثبت نام پاسپورت افغانستان به صورت اینترنتی، تکمیل این فرم ها الزامی است.
اما پس از این که ثبت نام اینترنتی تان را در سامانه مذکور انجام دادید، یک تاریخ مشخص برای دریافت فرم نهایی ثبت نام به شما اعلام خواهد شد؛ زیرا همان طور که گفتیم، در حال حاضر ظرفیت ارائه فرم و صدور پاسپورت این کشور در هر روز محدود بوده و چیزی حدود ۲۰۰۰ نفر است. پس باید در تاریخی بعد از تکمیل ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان به شما اعلام شده، وارد همین سامانه گردیده و فورم ثبت نام نهایی خود را دریافت کنید. باید این فورم را پرینت گرفته، اطلاعات آن را به صورت کامل تکمیل و به همراه سایر مدارک مورد نیاز به ریاست عمومی پاسپورت تحویل دهید. این بخش نسبت به بررسی فرم نام نویسی و مدارک شما اقدام خواهد کرد. در صورتی که فرم ثبت نام پاسپورت افغانستان و سایر مدارک شما کامل بوده و مشکلی نداشته باشد، درخواست تان به صورت نهایی تایید شده و مدتی بعد پاسپورت شما به آدرسی که ثبت کرده اید، ارسال می شود.
ثبت نام پاسپورت افغانی در ترکیه
ترکیه هم از جمله کشورهایی است که به دلیل موقعیت مناسب، مقصد بسیاری از شهروندان افغانستانی به منظور کار قرار می گیرد. این افراد جهت استفاده از خدمات گوناگون در کشور ترکیه هم به پاسپورت معتبر نیاز دارند؛ پس اگر تا کنون این مدرک مهم را دریافت نکرده یا اعتبار آن به پایان رسیده باشد، باید در اسرع وقت نسبت به دریافت یا تمدید آن اقدام نمایند. جهت این امر در کشور ترکیه هم دو راه مهم وجود داشته که شامل ثبت نام اینترنتی پاسپورت افغانستان و ثبت نام با روش حضوری می شوند. نحوه نام نویسی آنلاین جهت دریافت پاسپورت را در بخش های قبل توضیح داده و گفتیم که امکان استفاده از این روش در هر کجای دنیا وجود دارد؛ اما راه حضوری جهت ثبت نام یا تمدید پاسپورت در کشور ترکیه، مراجعه به کنسولگری افغانستان در استانبول است. این اشخاص با مراجعه به کنسولگری مربوطه و ارائه مدارک لازم، می توانند درخواست شان را جهت دریافت پاسپورت ثبت کنند.
منبع : ثبت نام پاسپورت افغانستان
:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0